Tips til muskelsmerter

Del artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Muskelsmerter opstår på baggrund af en inflammation i vævet og gør området mere sensitivt over for smerte. Muskelsmerter bliver også kaldt for Myofascial pain syndrome.

Det er en tilstand, der påvirker fasciaen, som er det bindevæv, der dækker musklerne. Der kan både være tale om en enkelt muskel, der er påvirket, eller flere muskelgrupper på samme tid.

Nogen gange er det område, hvor man oplever smerten, faktisk ikke der, hvor muskelsmerterne stammer fra. Dette fænomen kaldes for refererede smerter.

Hvad er årsagen til muskelsmerter?

Myofascielle smerter kan opstå pga. af skade i muskulaturen eller gennem en overbelastning af muskler, sener, eller ligamenter.

Andre årsager kunne være:

  • Gentagne bevægelser
  • Inaktivitet eller immobilitet
  • overanstrengelse / overbelastning
  • Stillesidende arbejde

Hvad er symptomerne?

Muskelsmerter kommer ofte med specifikke ømme punkter i muskulaturen, såkaldte trigger points.

Du har sikkert prøvet det før, at trykke et helt bestemt sted på ryggen, der giver en skarp smerte i området, og som kan brede sig til et større område og ned langs benet. Disse trigger points kan “tændes” gennem overaktivitet, inaktivitet eller stress.

Trigger points, der giver nakkesmerter, er også et meget kendt fænomen, og kan være med til at forårsage hovedpine eller forværre symptomerne. De vil ofte give sig til kende i selve nakken, hvis man trykker på dem, hvor de også i nogle tilfælde vil sende smerte i hovedbunden og panden.

Trigger points kan være årsagen til mange forskellige muskelsmerter

Udover de sædvanlige muskelsmerter i ryggen og nakken, kan trigger points også være skyld i andre former for smerter, som man normalt ikke ville forbinde til muskelsmerter.

F.eks. kan nogle tilfælde af karpaltunnelsyndrom skyldes trigger points i skuldermuskulaturen, der sender refereret smerte til håndleddet.

Andre tilstande, som ofte bliver fejldiagnosticeret er:

  • Iskiassmerter – Muskelsmerter i lænden bliver ofte forvekslet med smerter fra iskiasnerven. Trigger points kan minde meget om nervesmerter, da de som sagt kan sende refereret smerte, hvis de bliver irriteret.
  • Migræne og andre typer af smertefulde hovedpiner kan skyldes muskelsmerter.
  • Smerter i kæben og tandpine kan være symptomer, der er forårsaget af trigger points omkring kæben og nakken.

 

muskelsmerter

Hvordan behandler man muskelsmerter?

Muskelsmerter, der er forårsaget af trigger points, kan være stædige og svære at komme af med. Men de kan behandles, og i de fleste tilfælde kan du selv gøre noget ved dem.

Massage og Trigger point-behandling

Mange trigger points og ømme punkter kan faktisk behandles eller lindres gennem en smule massage. Noget som du eller din partner kan gøre, eller du kan få en massør / terapeut til at gøre det.

Det er overraskende let at behandle ens ømme punkter selv.

Ved hjælp af simple redskaber, som f.eks. en tennisbold, baseball-bold eller andre runde objekter, kan du få redskabet til at trykke på dine trigger points i lænden ved at ligge på redskabet, mens det er placeret omkring det ømme punkt.

Målet er at få det ømme område til at slappe af. Det kan også beskrives som at muskulaturen “giver slip” og dermed ikke er så smertefuld. En så simpel forklaring er sandsynligvis ikke hvad der sker rent fysiologisk, men det føles i hvert fald sådan.

Du kan læse mere om hvordan man gør dette i min artikel her.

 

trigger_point_massage

Mobilisering

Mobilisering er en betegnelse for rytmiske og gentagne bevægelser, der skiftevis strækker og forkorter muskulaturen samt det omkringliggende væv. Se det som en form for massage gennem bevægelse.

Mobiliseringsøvelser er gode til at varme vævet op og gradvist lindre spændinger og muskelsmerter og facilitere til vævsheling.

Det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser for hvilke mobiliseringsøvelser, man kan lave. Det er det gode ved mobilisering, nemlig at stort set alle kan lave dem med kun simple instruktioner.

Læs mere om hvordan man mobiliserer her.

Professionel hjælp

Der findes desværre ikke nogen hemmelig kur eller behandling mod muskelsmerter, så gør dig selv den tjeneste ikke at blive misledt af terapeuter / behandlere, der reklamerer med unikke behandlingsmetoder, som kan kurere alle former for muskelsmerter.

Trigger points er et komplekst fænomen, og der ligger ikke meget videnskabelig litteratur bag det. Vi ved ikke præcist hvorfor de opstår, eller hvad de rent faktisk gør ved kroppen.

Hvis du har meget slemme smerter, kan det være en god ide at få professionel hjælp. Som nævnt tidligere kan massage virke godt mod din smerte, og det kan derfor være en god ide at finde en massør, der har kendskab til trigger points, og ved hvordan man skal behandle dem.

Men massage hjælper ikke i alle tilfælde. Der findes desværre ikke nogen behandling, der har en 100% succesrate. Hvis der ikke er noget, der ser ud til at virke på dine muskelsmerter, er du velkommen til at sende mig en besked for at høre mere om det er noget, jeg kan hjælpe med.

Online coaching uden den dyre pris?

Få hjælp til vægttab, træning, kost og skader uden at skulle investere i en personlig træner eller behandler.

Det er online coaching, bare uden den dyre pris.

Få hjælp til din
træning og skade online

Få styr på træningen, kosten og skader uden at skulle investere i et dyrt personlig træningsforløb.

Prøv det af gratis