Skal man dyrke cardio?

Cardio bliver ofte anset som en essentiel ting, der skal indgå i ens træning. Og selvom der er mange fordele ved at dyrke cardio – f.eks. sundere kredsløb og øget kondition – så er cardio, som oftest laves på et løbebånd, cykel, crosstrainer, osv. altså ikke et must.

Som personlig træner kunne jeg ikke finde på at sætte mine klienter til at lave cardio, medmindre de synes, det er for nice. Min erfaring siger mig, at et program med korte intervaller af øvelser, som sætter gang i pulsen, er langt mere underholdende, og føles ikke helt lige så surt.

Hvis målet er vægttab, vil jeg hellere fokusere på at skabe et kalorieunderskud ved at reducere indtaget af kalorier gennem kosten end at øge kalorieforbrændingen.

Mange tror, at nu flere kalorier man forbrænder, og jo færre kalorier man indtager, desto mere succesfuldt vil vægttabet være. Det er nu også korrekt, men kun hvis man tænker i det korte løb.

Men det som mange glemmer er, at for langt de fleste er disse meget drastiske ændringer umulige at opretholde i det lange løb.

Er du villig til at stå på løbebåndet i halvanden time 5 gange om ugen, og samtidig leve af kylling og broccoli resten af livet? Hvis nej, så er det ikke en holdbar tilgang.

Hvis målet er vægttab, gælder det om at designe en tilgang, som er effektiv, men som ikke kræver så meget af dig, og som du kan blive ved med uden at gå død i det.

Kalorierne styrer vægttabet

Faktisk er kalorieforbrændingen under cardio langt fra så høj, som mange tror, medmindre man virkelig giver den fuld æde. F.eks. vil en halv times tur på cross-traineren i moderat tempo forbrænde omkring 250-350 kalorier.

Jeg ved ikke med dig, men i stedet for at kede mig grænseløst i en halv time, vil jeg hellere prøve at lave et par småændringer i min kost, så jeg indtager 250-350 færre kalorier om dagen.

Men hvis du er den type, som hellere vil svede noget ekstra for at kunne spise mere, så skal du selvfølgelig være velkommen til det. Det vigtigste er, at du kan blive ved med at gøre det.

Hvad med sundheden?

Måske undrer du dig over, hvordan jeg kan finde på at tale imod cardio, nu hvor det har flere sundhedsmæssige fordele?

Faktisk viser det sig, at vægttræning er lige så effektiv til at skabe kardiovaskulære forbedringer i kroppen, og som bonus vil man også have lettere ved at øge sin muskelmasse samt styrke. Og det er ret nice.

Dertil er der også højintens intervaltræning (HIIT), som er en form for aerobisk træning, hvor man blander træningsintervaller med høj intensitet, efterfulgt af træningsintervaller med lav intensit. HIIT har vist sig at have en gavnlig effekt på kredsløbet, og det tyder på, at så lidt som 15 min. er nok til at skabe denne effekt.

Det er ret fedt, hvis man gerne vil lave lidt ekstra konditionstræning udover vægttræningen, men man ikke gider at spilde sit liv på den forpulede cross-trainer.

Alt det jeg skriver er ikke for demotivere dem, som er glad for at lave cardio. Hvis det lige netop er din kop te, så skal du endelig blive ved med det. Men hvis du ikke synes, at det er så nice igen, så skal du ikke føle dig tvunget til det. I bund og grund handler det om at gøre det, man synes er sjovt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *