Myte: Mere træning = bedre resultater

Det kan være nærliggende at tro, at hvis man gerne vil have større arme eller en mere fyldig bagdel, så gælder det om at træne den pågældende muskelgruppe til uigenkendelighed, hver gang du træner – jo mere, desto bedre.

Folk der har alt for stort fokus på en bestemt muskelgruppe, ender ofte med at spendere flere timer i træningscentret, hvor der kun er fokus på at træne en muskel fra alle tænkelige vinkler og med utallige sæt til hver øvelse.

Unødvendigt at træne for meget

Selvom det er meget logisk at tænke “mere er bedre”, så forholder det sig ikke altid sådan. For mange øvelser/sæt til hver muskelgruppe vil ofte være unødvendigt for mange, og vil i langt de fleste tilfælde ikke lede til større/stærkere muskler, men vil derimod lede til en ineffektiv træning og i værste tilfælde overbelastningskader.

Det vil nok komme bag på dig, at de grundlæggende og gode træningsprogrammer indeholder langt færre øvelser og sæt, end hvad du havde forestillet dig, eller hvad du måske er vant til. Der er ikke fokus på super sets, drop sets eller andre komplekse måder at “udtrætte” musklen på. Til gengæld er der fokus på tunge grundøvelser, hvor der trænes flere muskler på en gang.

Faktisk kan man sagtens få en effektiv træning på under en time. Men det er ikke ensbetydende med, at programmet ikke er hårdt og ligeså givende, som andre mere komplicerede programmer. Du vil bare bruge din tid i træningscentret langt mere effektivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *