Frugt og grønt er godt. Faktisk så godt, at det er meget svært at få for meget af det. Udover at være forbundet med nedsat risiko for mange livsstilssygdomme og tidligt død.

Og så mætter frugt og grønt også godt per kalorie, og generelt viser studier, at et højere indtag af frugt og grønt leder til et vægttab.

En af grundene til det er sandsynligvis, at den øgede mæthed leder til, at man ikke spiser lige så meget af andre madvarer, som ellers indeholder flere kalorier.

Kroppen regulerer delvist appetitten baseret på mængden af mad, og maven har strækreceptorer, der kan fornemme, hvor meget mad maven er fyldt med.

Frugt og grønt har mange gode næringsstoffer, og de fylder meget i maven, men de indeholder få kalorier.  

Begge indeholder 200 kalorier

Når man snakker om kostændringer, er der alt for meget fokus på at fjerne ting fra kosten.

Selvom det kan give god mening, hvis problemet ligger i et overindtag af junkfood med et højt kalorieindhold, så er det ofte ikke særlig holdbart at være restriktiv, med det man spiser. 

Så hvorfor ikke bare spise mere af de rigtige ting? 

Gør det simpelt for dig selv. Lad være med at spekulere over, hvilken frugt eller grøntsager er de bedste. Bare vælg dem, som du er glad for. 

Hvor meget?

 Det er som sagt svært at spise for meget. Men for at komme med en generel guideline bør du gå efter følgende:

For grøntsager er 1-3 håndfulde til et måltid et godt sted at starte

For frugt er 2-4 håndfulde til et måltid et godt sted at starte

Hvordan får jeg flere grøntsager?

Der er mange måder at få flere grøntsager ind i dine måltider og generelt i løbet af dagen.

1. Spis dem rå

Du kan altid snuppe en gulerod og gnave løs eller snacke på små tomater. 

Men det kan godt blive noget kedeligt, så hvorfor ikke blande det sammen til en salat. Glem den kedelige iceberg salat og revede gulerod, men prøv at vær lidt mere kreativ. 

  • Start med nogle bløde salatblade såsom babyspinat eller salatmix
  • Vælg nogle hårde blade såsom romaine salat eller radicchio
  • Top det med argurk, tomat, agurk, selleri eller peberfrugt
  • Vælg en let dressing såsom olivenolie og balsamico

2. Spis dem kogt

Grøntsager kan også være geniale at koge. Kyl dem i en gryde med kogende vand, og sørg for ikke at give dem for meget, så de stadig holder sig sprøde.

Kogte grøntsager behøver ikke være kedeligt. Husk at brug salt og peber og noget let dressing for at gøre det mere interessant.

3. Smid dem i en suppe

At lave en lækker suppe er ret let, og det kræver heller ikke meget at kyle nogle ekstra grøntsager i. Det er svært at gøre noget forkert her!

Frugt som snacks

Mange er tilbageholdende med at spise for meget frugt, ‘da det jo indeholder frugtsukker’.

Men sukker feder ikke. for mange kalorier feder.

Og da vi lige har slået fast, at frugt indeholder forholdsvist få kalorier i forhold til mange andre madvarer, så er det en genial ting at snacke på.

Ikke kun pga. de få kalorier, men også fordi frugt kan tilfredsstille trangen til noget sødt. Prøv det af, næste gang du ‘craver’ slik og søde sager. Hak forskellige frugter og lav en frugtsalat, og se om det ikke kan tilfredsstille noget af trangen.