Hvad er bedst: kulde eller varme?

Del artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Diskussionen om hvad der er bedst for skader og smerter – varme eller kulde – har det med at dele mennesker op i to grupper: dem der sværger til kulde, og dem der sværger til varme.

Men hvad virker bedst? Og kan den ene med fordel bruges frem for den anden i forskellige situationer?

Kulde er god til skader

Man kan med fordel bruge kuldebehandling for at berolige væv, der er inflammeret og hævet. Selve inflammationen er en naturlig og vigtig proces, der opstår, når man får en skade.

Men denne inflammatoriske proces kan også være meget smertefuld, og har det med at gøre langt mere ondt end hvad det burde.

Kulde kan bruges som en mild form for smertestillende behandling, der virker ved at dulme inflammationen i det skadede område. Det kunne f.eks. gennem et fald, en fibersprængning eller andre akutte traumer.

Varme er god til muskler og længerevarende smerter

Varmebehandling kan med fordel bruges til muskelsmerter.

Det vil især have en effekt på tilstande, såsom muskelspændinger, trigger points, vedvarende lændesmerter, nakkesmerter, osv.

Hvad kulde og varme ikke er beregnet til

Varme kan gøre inflammationen værre, da man i dette tilfælde tilføjer mere varme til et allerede varmt område.

Kulde kan få muskulaturen til at trække sig sammen og blive spændt, hvilket bestemt ikke er det man ønsker i tilfælde med f.eks. hold i nakken eller lænden, hvor musklerne i forvejen er “stive”.

Online coaching uden den dyre pris?

Få hjælp til vægttab, træning, kost og skader uden at skulle investere i en personlig træner eller behandler.

Det er online coaching, bare uden den dyre pris.

Få hjælp til din
træning og skade online

Få styr på træningen, kosten og skader uden at skulle investere i et dyrt personlig træningsforløb.

Prøv det af gratis