Iskiassmerter er en jagende smerte i ballen, der skyder ned langs den bagerste del af benet, og disse symptomer opstår ofte pga. en afklemning eller irritation i den tykke iskiasnerve (nervus ischiadicus).

Iskias smerter er ofte associeret med lændesmerter, men kan også opstå uafhængigt af ryggen.

Årsager

Der er flere grunde til iskiassmerter.

  • Den mest udbredte årsag er ømme punkter i muskulaturen, såkaldte trigger points. Muskelsmerter i ballemuskulaturen og i lænden kan sende refererede smerter ned langs benet, og disse muskelsmerter bliver ofte forvekslet med smerter i iskiasnerven.
  • En anden årsag er afklemning af iskiasnerven. En muskel ved navn piriformis ligger dybt inde i ballen lige over iskiasnerven. Hvis piriformis-musklen er irriteret, kan det dermed påvirke nerven. Du har måske hørt det omtalt som “piriformis-syndrom”.Det er dog værd at nævne, at det såkaldte piriformis-syndrom ikke er videnskabeligt bevist, så man ved faktisk ikke om det findes, eller om smerterne skyldes andre strukturer i ballen.

 

Piriformis

 

  • I nogle sjældnere tilfælde løber iskias-nerven gennem piriformis-musklen i stedet for under den. I disse tilfælde kunne man godt forestille sig, at nerven har lettere ved at blive påvirket af piriformis-musklen, og der dermed er større chance for, at iskias-nerven “kommer i klemme”.
  • Et fænomen, der også hører til et af de sjældne tilfælde, er når iskias-nerven bliver påvirket af en diskusprolaps, der trykker på nerverødderne i lænden.Diskusprolapser kan opstå uden at man lægger mærke til det og behøver ikke at være smertefulde. Men andre gange kan de desværre være ret så invaliderende.

I hver af disse tilfælde vil muskelsmerter eller trigger points enten være årsagen til smerterne eller en faktor, der er med til at gøre iskias-problemet værre. Derfor vil det ofte have en god effekt at behandle disse ømme punkter i muskulaturen.

Selvom at det er en populær teori, så er det faktisk sjældent, at vi har med et mekanisk eller strukturelt problem at gøre. Det vil sige, at det ikke skyldes en dysfunktion i leddene, holdningen eller at din lænd / bækken er “ude af led”, osv.

Hvad er symptomerne?

Det kan være meget vanskeligt at finde ud af, om der er tale om muskelsmerter eller smerter fra selve iskiasnerven. Dog vil der i de fleste tilfælde være snak om muskelsmerter.

Hvis iskiasnerven rent faktisk er påvirket, vil man opleve symptomer som:

  • Decideret følelsesløshed
  • En prikkende, sovende eller snurrende føleforstyrrelse (paræstesi)
  • Skarp og skydende smerter, der løber ned langs benet.

Men man kan ikke altid dømme det ud fra arten af ens smerter. muskelrelaterede smerter kan nemlig også føles på samme måde som nervesmerter. Den eneste stærke faktor for et nerverelateret problem, er hvis man oplever følelsesløshed i et bestemt område.

Men selv der kan man stadig godt være i tvivl. Muskelsmerter kan nemlig også give en fornemmelse af følelsesløshed. Det vil dog ikke være decideret følelsesløshed, men nærmere en form for smerte, der får vævet til at føles tungt og slapt.

For en nærmere gennemgang af generelle nervesmerter og hvad man kan gøre ved dem, kan du læse min artikel her.

Hvordan kan man behandle sine iskiassmerter?

De fleste iskias smerter går væk af sig selv inden for 4-6 uger, ligesom hold i lænden eller nakken, og man vil ofte ikke opleve smerterne igen. I omkring 20% af alle tilfælde med iskiassmerter, der er forårsaget af diskusprolapser, vil tilstanden blive kronisk eller give tilbagevendende symptomer (1).

Husk på, at enhver form for langvarig smerte har potentialet til at påvirke den måde nervesystemet og hjernen tolker smerte. Dette fænomen kaldes for central sensitivering, og gør nervesystemet hypersensitiv over for smerte.

 

smerte

Udstrækning

Strækøvelser kan have en afslappende effekt på piriformis-musklen, som jo ofte er skyld i smerterne. Udstrækningen skal foregå langsomt og til dels smertefrit. Husk på, at man gennem udstrækning ikke forlænger musklen rent mekanisk. Man skal nu mere se det som en neurologisk effekt, altså at musklen langsomt vænner sig til et øget stræk, og dermed formår at slappe bedre af.

Der findes forskellige måder at spænde musklen ud på.

En metode er at ligge på ryggen, løfte det ben, der skal spændes ud, over det andet ben, som vidst på billedet herunder. Grib derefter fat om det nederste lår og træk det langsomt ind mod kroppen. Du bør nu kunne mærke et stræk i ballen.

 

piriformis_stræk

Øvelser til iskiasnerven

Mobilisering er rytmiske og gentagne bevægelser, hvor muskulaturen skiftevis strækkes og forkortes. Man kan faktisk sige, at det er en form for massage gennem bevægelse.

Nedsat bevægelse i hoften er ofte en konsekvens af iskiassmerter, og det kan også være med til at gøre smerten værre. Det er her mobilisering kommer ind i billedet.

Hvis man arbejder og bruger ens smertefrie bevægelse i hoften, så vil denne bevægebane også øges. Nedenfor ser du en en simpel øvelse til at mobilisere hoften:

 

 

Selvmassage og trigger point-behandling

Som jeg nævnte før, vil dine smerter i iskiasnerven ofte være ledsaget af ømme punkter eller såkaldte trigger points i muskulaturen, der kan være med til at gøre problemet værre.

Man kan arbejde med disse ømme punkter gennem massage eller trigger point behandling. Med et simpelt redskab, såsom en tennis bold eller anden rund genstand, er det meget let at behandle balleregionen selv.

Målet er at få det ømme område til at slappe af. Det kan også beskrives som at muskulaturen “giver slip” og dermed ikke er så smertefuld. En så simpel forklaring er sandsynligvis ikke hvad der sker rent fysiologisk, men det føles i hvert fald sådan.

For flere råd om trigger point behandling, kan du læse min guide til lændesmerter.

Ro og hvile hjælper sjældent!

At tage den med ro har været en populær behandling for iskiassmerter, og mange andre former for smerter, i de gode gamle dage. Men heldigvis er denne fejlagtige behandlingsmetode ved at dø ud.

Der er faktisk blevet lavet en undersøgelse på effekten af sengehvile hos patienter med iskiassmerter. Undersøgelsen viste, at sengehvile ikke var mere effektivt end bare at fortsætte med ens normale liv (2).

Så der er altså ingen grund til at ligge i sengen hele dagen!


Referencer

  1. Prolonged conservative care versus early surgery in patients with sciatica caused by lumbar disc herniation: two year results of a randomised controlled trial
  2. Lack of Effectiveness of Bed Rest for Sciatica
Kan du lide, hvad du læser?

Kan du lide, hvad du læser?

Tilmeld dig og modtag en ugentlig mail med gode råd og interessante iagttagelser om fitness, sundhed og livet - krydret med lidt humor.

Du har nu tilmeldt dig!