En simpel guide til kost og vægttab

Del artikel:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Det kan tage lang tid at tage på i vægt, så det bør ikke komme som en overraskelse, at et vægttab heller ikke er noget, der sker fra en dag til en anden. For at tabe sig, kræves det, at man laver en langsigtet ændring i sin livsstil i forhold til kost og motion.

Men hvordan spiser man korrekt, når man skal tabe sig? Til dette komplicerede spørgsmål findes der mere end et svar.

Kaloriers betydning for et vægttab

Når vægten svinger fra dag til dag, skyldes det ofte fluktuationer i kroppens vandindhold. Men i det lange løb er ens vægt påvirket af ens kalorieindtag. Hvis du spiser mere, end hvad du forbrænder, så tager du på. Hvis du spiser mindre, end hvad du forbrænder, så taber du dig.

Men er grunden til ens vægttab, at man taber fedt eller muskler? Ofte er det begge, men hvor meget af hver afhænger af ens fysiske aktivitet og kostsammensætning (proteiner, kulhydrater, fedt, osv.).

Virker diæter?

Alle diæter, der er baseret på kaloriebegrænsninger, vil i realiteten resultere i et vægttab. Men i de fleste tilfælde vil en diæt ikke give et langvarigt vægttab. Dette kan skyldes flere ting. Enten er det for hårdt at følge diæten, og man mister modet til at fortsætte, eller også går man automatisk tilbage til ens gamle spisevaner, efter at man har tabt den ønskede vægt under diæten, således at man tager alt vægten på igen.

kostprogram

Hvilken diæt er den bedste?

Den bedste diæt er den, som virker for dig. Nogle sværger til intermittent fasting, hvor andre mener, at du skal spise mange små måltider. Begge metoder kan lede til et vægttab, men det der virkelig betyder noget, er hvor mange kalorier, du har indtaget i løbet af dagen.

Den bedste diæt er den, som du kan overholde.

Det er altid lettere at følge en diæt, hvor du ikke føler dig sulten konstant. For at få en følelse af mæthed bør du fokusere på fødevarer, der har et højt indhold af proteiner og/eller vand (f.eks. frugt og grøntsager).

Går ens forbrænding i stå, hvis man ikke spiser nok?

Det bliver ofte postuleret, at hvis man begrænser sit kalorieindtag for meget på en daglig basis, så vil kroppen gå i en “overlevelsestilstand”, og dermed lukke ned for forbrændingen. Dette har en vis sandhed bag sig, hvis man er på en ekstrem kaloriebegrænset diæt over længere tid.

Men dette sker altså kun under ekstreme omstændigheder, og ikke under normale diæter, hvor man begrænser sit kalorieindtag.

diaet

Så hvordan spiser man korrekt?

Et fyldestgørende svar vil tage meget lang tid at skrive, og der er ikke en korrekt måde at gøre det på. Et sundt vægttabsprogram handler overordnet set stadig om at spise varieret samt at have et kalorieunderskud over længere tid. Hvis du gerne vil tabe dig, skal du spise mindre end hvad du forbrænder.

Online coaching uden den dyre pris?

Få hjælp til vægttab, træning, kost og skader uden at skulle investere i en personlig træner eller behandler.

Det er online coaching, bare uden den dyre pris.

Få hjælp til din
træning og skade online

Få styr på træningen, kosten og skader uden at skulle investere i et dyrt personlig træningsforløb.

Prøv det af gratis