Hemmeligheden bag et vægttab

Du vil gerne tabe dig, men du er ved at miste modet. Du har prøvet alle tænkelige kure: Palæo, high carb low fat, juice-kure, periodisk faste, stofskiftekure, hormonkure, Sense-kost og en masse andre kure med fancy navne. En 7 dages detox har ikke engang hjulpet på noget som helst.

Intet ser ud til at virke. Måske er det dig, som gør noget forkert, eller måske er din forbrænding gået i stykker, for lige meget hvad du gør, ender vægten på det samme tal igen.

Du er ikke alene

Du er faktisk langt fra den eneste, som har prøvet at tabe sig for kun at blive skuffet igen og igen, fordi der bare ikke sker noget. For langt de fleste er det svært at få et vedvarende vægttab, og forskningen viser, at størstedelen af dem, som har opnået et vægttab, vil tage på igen.

Man ser også ofte, at flere starter deres vægttabsrejse med en urealistisk ambition om at tabe absurd mange kg., og denne overmotivation har faktisk vist sig at øge risikoen for at tage alt vægten på igen. 1

Misinformation på nettet

Det gør det bestemt ikke lettere, at der findes så mange dårlige råd på nettet, enten fra hjemmesider, som har i sinde at sælge dig kosttilskud eller åndsvage kure, eller på sociale medier, hvor de fleste har en ringe form for kritisk sans, og vil glædeligt dele ud af ekstrem tvivlsom viden og erfaringer (jeg skriver, om hvorfor man bl.a. ikke kan stole på personlige erfaringer her).

Hele kost- og fitnessindustrien er plaget af misinformation, og jeg ser dagligt i min praksis, at der hersker en sundhedsforvirring blandt mange pga. dette problem. Som en konsekvens ved folk ikke hvad der grundlæggende set skal til for at tabe sig.

Så hvad er hemmeligheden?

Nu hvor du sandsynligvis er blevet hjernevasket af utallige dårlige råd eller hjemmesider, som prøver at sælge dig et “Kom i dit livs bedste form på 14 dage” program eller en detox-kur, så føler du dig forhåbentligvis klar til at høre hemmeligheden bag et succesfuldt vægttab.

Den kommer her:

Der er ikke er nogen hemmelighed

Nemlig. Der findes ikke nogen hemmelighed, så der er ingen grund til at lede efter den. Der er stor chance for, at du vil blive snydt eller bedrøvet (sandsynligvis begge ting) i processen.

Hvordan taber man sig så?

Et vægttab har altid handlet om den samme ting, og det kommer ikke til at ændre sig lige foreløbig: for at tabe sig skal man indtage færre kalorier, end hvad man forbrænder.2

I modsætning til hvad mange tror, handler et vægttab grundlæggende set ikke om hvad ens kost består af, hvor ofte man spiser, hvor meget motion man dyrker eller fordelingen af ens makronutrienter. Det handler om at fodre kroppen med mindre energi, end hvad den forbruger. Det handler om at være i et kalorieunderskud.

For at komme i et kalorieunderskud kan man:

  1. Øge kalorieforbruget (dyrke mere motion)
  2. Reducere kalorieindtaget (spise færre kalorier)
  3. Kombinere 1 og 2

Du kan læse om kalorieunderskud og kaloriernes betydning i mit indlæg her.

Det er faktisk ikke særlig svært at forstå de grundlæggende principper bag et vægttab. Jeg siger ikke, at det er nemt at gøre det, slet ikke. Men det er simpelt at forstå, hvad der skal til for at tabe sig. Og derfor bør du altid være ekstra skeptisk, når du læser om en kompliceret forklaring for hvordan en bestemt madvare, produkt, eller metode kan få dig til at smide fedtet.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15381442
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18025815

Gratis guide til kosttilskud

Få et videnskabeligt, men overskueligt overblik over hvilke kostilskud, der virker, og hvilke der er spild af penge.
TRYK HER

2 Comments on “Hemmeligheden bag et vægttab”

  1. Bare lige en mindre note.. Dit billede er misvisende under “Øget kalorieforbrug og reduceret kalorieindtag”. Der skal bjælken for fysisk aktivitet være som den under “Øget kalorieforbrug”. Men ellers enig i alting.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *