5 løgne inden for fitness

Inden for de seneste 10 år har fitness-industrien oplevet en kolossal vækst, og det ser ikke ud til at ændre sig lige foreløbig. Dette gælder både nye fitness-kæder og træningskoncepter, men også danskernes voksende interesse for træning og det med at leve et sundt og aktivt liv.

Det er selvfølgelig også et lukrativt marked for personlige trænere og alle, som ønsker at tjene penge på at gøre folk sundere, stærkere eller mere fit. Desværre tiltrækker industrien også dem, som ikke helt har sat sig ind i hvordan tingene fungerer.

Du vil mere end ofte høre en træner udtale sig skråsikkert om noget, som han/hun absolut ved intet om. Enten fordi de ikke har nogen (god) uddannelse bag sig, eller fordi de har fået det af vide gennem andre inkompetente trænere.

Et andet problem er, at mange trænere føler sig nødsaget til at gøre deres træning mere kompliceret for at lyde klogere og mere interessant end alle de andre. Det er mere spændende at læse om, hvordan man med en hidtil ukendt træningsmetode kan få store arme eller en mere fyldig røv, end at hårdt arbejde, god genetik og vedholdenhed er vejen frem.

Dog i langt de fleste tilfælde er det faktisk ikke så kompliceret. Men det bliver det ofte gjort til, hvilket resulterer i en overflod af misinformation og dårlige råd.

Her finder du nogle af de løgne, som jeg er stødt på gennem tiden:

#1 Man skal gi’ sig 100% til hver træning

Lad mig gøre det helt klart. Der er ingen som helst grund til at slå sig selv helt eller halvt ihjel under hvert workout, medmindre du synes, at det er vildt fedt. Desværre er der mange, der tror, at ’No Pain, No Gain’-mentaliteten er altafgørende for at få gode resultater, men sådan forholder det sig ikke.

Selvfølgelig kræver det en masse arbejde at nå sine mål. Men det behøver ikke at være dødeligt hårdt. Det kræver vedholdenhed og tid, og det er svært at være vedholdende, hvis man gang på gang føler sig nødsaget til at smadre sig selv til hver træning.

#2 Man skal dyrke cardio for at tabe sig

Nej, Det er ikke noget man skal. Man kan godt opnå et vægttab uden at stå på crosstraineren en time om dagen. Et vægttab bestemmes ikke ud fra hvor meget cardio man laver, men om man indtager færre kalorier, end hvad man forbrænder.

Det er dermed kalorierne, der i sidste ende er afgørende for, om du taber dig. Det gælder om at være i et kalorieunderskud, således at man forbrænder flere kalorier, end hvad man indtager.

Og hvordan gør man så det? Man kan enten øge kalorieforbruget (dyrke mere motion), reducere kalorieindtaget (spise færre kalorier), eller lave en kombination af de to.

#3 Kosttilskud er essentielle for dine resultater

Kosttilskud har ikke den effekt, som producenterne ofte hævder. Lovlige kosttilskud kan ikke gøre særlig meget for at hjælpe dig med at blive større, stærkere eller få fedtet til at smelte væk. Kosttilskuds-industrien er en milliardforretning, som er bygget på store løfter, smart emballage og masser af markedsføring.

Når det så er sagt, så kan kosttilskud sagtens have en plads i dit træningsregime, du skal bare ikke forvente, at du opnår markante resultater.

#4 Man skal stole blindt på sin yndlings Instagram coach

Graden af ens ekspertise afhænger ikke af størrelsen på ens guns, hvor meget man bænker eller evnen til at ligne en million på billeder. At man har en perfekt krop, er det ikke ens betydende med, at man er troværdig og har styr på det hele, eller at man har kompetencer til at vejlede andre inden for træning og kost.

Dertil sagt er der en masse troværdige trænere på sociale medier, som i den grad er værd at lytte til og følge. Men der er mindst 50 gange så mange inkompetente trænere, og derfor er det altid vigtigt at være ekstra kritisk, når man bliver fodret med opslag, med hvordan man taber sig bedst muligt, eller hvad man præcis skal gøre for at få en six pack.

#5 Nu mere træning, desto bedre resultater

Det ville ikke være uhørt at tro, at hvis man gerne vil have større køller eller en mere fyldig bagdel, så skal man træne den pågældende muskelgruppe så hårdt, og så meget som muligt – jo mere, desto bedre.

Dem som har alt for stort fokus på en bestemt muskelgruppe, ender ofte med at spendere flere timer i træningscentret, hvor målet er at træne musklen på alle tænkelige måder og med utallige sæt til hver øvelse.

Selvom det er meget logisk at tænke “mere er bedre”, så forholder det sig ikke nødvendigvis sådan. For mange øvelser/sæt til hver muskelgruppe vil ofte være unødvendigt for de fleste, og det vil ofte ikke lede til større muskler men derimod til en ineffektiv træning.

Gratis guide til kosttilskud

Få et videnskabeligt, men overskueligt overblik over hvilke kostilskud, der virker, og hvilke der er spild af penge.
TRYK HER

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *